Ford (mondeo) Keyless system javítás


Előzmények:


2010 évjáratú Ford Mondeo, „START“ gombos (smart key) indítású. A hiba jelenség: rendszertelenül nem érzékelte a smart kulcsot „kulcs nem található az autóban“ hibajelzést adott. Autószerelő azt az infót kapta, hogy ha törlik a kulcsokat majd újraprogramozzák, akkor meg fog javulni. Hibát átprogramozással javítani - természetesen nem sikerült a programozás - az autóból törlődött minden kulcs és újat nem lehetett hozzáprogramozni. Ezek után az autó 4 hónapig szerelőtől szerelőig vándorolt - senki nem tudta beindítani - amikor megtaláltak a problémával.

 

Első körben bemutatom a keyless rendszer működését majd a probléma megoldását.

 

Keyless / START gombos indítási rendszer

Hogyan működik a kulcs nélküli beléptető és indító rendszer?

Ennek a rendszernek a szíve egy vezérlőmodul, amely a csomagtérben van elhelyezve, az úgynevezett Keyless Vehicle Module vagy KVM. Remote Function Actuator vagy RFA néven is ismert. A KVM feladata, hogy beolvassa a passzív kulcsot a vezető zsebében, és ha megfelelő, akkor feloldja a kormányt (nyissa a kormányzárat), ráadja a gyújtást és beindítja a motort.  

A rendszer elemei:
KVM – Kulcs nélküli járműmodul

SCLM – Kormányoszlop-zár modul (más néven ESCL)
PK – Passzív kulcs (tartalék transzponderrel), más néven távirányító
SSB – Start/Stop gomb
CS – Kuplung- vagy fékpedálkapcsolók
LF ANT – Belső alacsony frekvenciájú antennák (x3)
RFRX – Nagyfrekvenciás távirányító vevő
PATS transponder vevő – Tartalék eszköz baj esetén!


A lista nem tartalmaz minden elemet, de a karosszériavezérlő modul (BCM), a blokkolásgátló fékmodul (ABS) és a hajtáslánc-vezérlő modul (PCM vagy ECM) is a rendszerhez tartozik.

Kezdjük az autóba való beszállással. Ha megnyomjuk a távirányító (PK) feloldó gombját, az egy gördülő kódolt RF jelet továbbít körülbelül 433 MHz-en. Ezt az RFRX érzékeli, amely az elől lévő - belső lámpa közelében található - a tetőburkolatban. Ez a jel soros adatként kerül elküldésre a BCM-en keresztül a KVM-hez. A KVM ezután ellenőrzi a kódot, és ha helyes, parancsot küld a BCM-nek az ajtók kinyitására.

Ahogy kinyitja az ajtót, a KVM áram alá helyezi a három belső LF ANT egységet. Ezek kitöltik az autó belsejét egy rövid hatótávolságú jellel, alacsony 100 khz-es tartományban. Ez a jel valójában csak az autó belsejében észlelhető, mivel az autó fémszerkezete hatékonyan árnyékolja. Ahogy beszállunk az autóba, ezt a jelet a PK veszi, majd egy másik jelet küld az RFRX-nek. Ezt még egyszer összehasonlítja a KVM, és ha minden rendben van, a KVM jelet küld a kormányoszlopzár SCLM-nek, hogy feloldja a kormányzárat. Viszonylag halk nyitási zajt fogunk hallani.

Az SCLM feloldásának logikája a járműbe telepített szoftver verziótól függően változik, így előfordulhat, hogy ez a feloldási sorrend nem történik meg addig, amíg meg nem nyomják az SSB Start/Stop gombot, vagy lenem nyomják a fék / kuplung pedált.


Amikor a vezető lenyomja a kuplung / fék pedált és az SSB-t, a KVM ismét ellenőrzi a PK-t, majd aktiválja a gyújtást és az indítórelét. Ha a KVM azt észleli, hogy a tengelykapcsoló pedált lenyomta akkor 12 V-os jelet ad ki az indítórelének. Ugyanakkor kommunikáció történik a CAN-busz hálózaton a PCM-el. A PCM ezután ellenőrzi a tengelykapcsoló állapotát. Ha megfelelő, akkor a PCM földeli az indítórelé másik oldalát, a motor beindul és jár. Ennek konfigurációja kissé eltér a start/stop rendszerrel felszerelt járműveken.


Tehát az autó indításakor lényegében a következő történik:

Kuplung/fék nyomva,
SSB nyomva

KVM jelet küld a PK-nak
PK jelet küld a KVM-nek
A KVM aktiválja az SCLM-et és az önindító relét
Az autó indul

De milyen biztonsági funkciók vannak, amelyek megakadályozzák, hogy a kormány blokkoljon vezetés közben? Amellett, hogy jelet küld az SCLM zárolására/feloldására, a KVM a tápellátást is szabályozza. A KVM belsejében két mikrokontroller található, amelyek együtt működnek a fékvezérlő modul (ABS) jelével. Az ABS rendszer járműsebesség-üzenetet küld a KVM-nek, és csak akkor kapja meg az SCLM a tápfeszültséget, ha mindkét mikrokontrollerre nulla sebesség jel érkezik. Ha hiba lép fel az ABS rendszerben, például rossz keréksebesség-érzékelő (vagy kettő), akkor az SCLM nem blokkol. Ha menet közben hibásodik meg a sebesség szenzor, akkor ez hatással lesz az SSB működésére is, így három vagy egy hosszú megnyomásra lesz szükség a gyújtás kikapcsolásához. Az autó továbbra is vezethető. Ha hibát észlel az SCLM-ben, akkor egy figyelmeztető üzenet jelenik meg a km órán. A zár már nem aktiválódik, és a gyújtás kikapcsolása után nem lehet újra bekapcsolni!


A motor leállításához megnyomják az SSB-t, és a gyújtás kikapcsol. Nem történik kommunikáció a PK-val.
A kormányzár nem záródik le, amint lekapcsolja a gyújtást. Ehelyett a KVM vár 45 másodpercet, majd bekapcsolja az ABS egységet. Egyes autókon az ESP lámpa villog a műszerfalon, amikor ez megtörténik. A KVM ezután kiolvassa a jármű sebességét az ABS-ből, és ha nulla, akkor ad ki parancsot a kormány lezárására. A korai szoftvernek volt egy hibája, amit javítottak: ha a vezető még az autóban volt, amikor ez megtörtént, a km óra továbbra is bekapcsolva maradt, és az akkumulátort másnapra lemerítette.

 Olyan helyzetekben, amikor a kulcs nem olvasható, a PK belsejében található egy transzponder, amely a kormányoszlop tartalék „transponder olvasóhoz“ tartva olvasható. Ez a művelet nagyjából ugyanúgy történik, mint egy normál kulcs beolvasása. 

 

Az előzményben leírt probléma megoldása, az autó beindítása:


Amennyiben hozzám került volna először az autó, akkor az AUTEL kulcsprogramozó AKL (all key lost) menűjével egyszerűen visszaprogramoztam volna a kulcsokat. Viszont mivel legalább 4 szervizben volt, különböző programozásokat végeztek rajta, cserélték a BCMI és KVM modulokat is, ezért egyszerű kulcsprogramozással nem lehetett megoldani. Első körben az AKL menűben a két kulcsot hozzáprogramoztam a KVM modulhoz (két darab kulcs szükséges - MK4 Mondeohoz két típusú kulcs is használatban van 2007-2010 között 40 bites, 2010-2012 80 bites titkosítású kulcsot használnak). Ekkor még nem történik semmi sem, hiszen a kormányzár nem ismeri fel a KVM-t, ezért nem old fel és nincs gyújtás sem. Sajnos itt a munka befejeződik az AUTEL kulcsprogramozóval, mert a „paraméter reset“ funkció nem megfelelő az autelben. Elővesszük a LAUNCH diagnosztikát FORD - Speciális funkciók - beltér- biztonság -SCLM paraméter reset. A KVM (RFA) és az SCLM között elvégezzük a paraméter resetet (azaz összetanítjuk). Végre a „startgomb“ megnyomása után van gyújtásunk, viszont az autó még nem indítható be - nem működteti az indítómotort. (A leírt lépésekre azért van szükség, mert a teljes paraméter resetet csak ráadott gyújtás mellett lehet elvégezni, ezek nélkül viszont nincs gyújtás). Ekkor újra a LAUNCH diagot használjuk, FORD - Speciális funkciók - beltér- biztonság - ALL paraméter reset (KVM-ABS-BCMI-PCM). A folyamat kb.15 percet vesz igénybe, ebből 10 perc a biztonsági várakozás. Arra ügyeljünk, hogy mindkét kulcsunkban jó legyen az elem, mert a távirányítót is használnunk kell a kulcs azonosításához, valamint a kormányoszlopon lévő transponder olvasóról vegyük le a burkolatot mert azt is újratanítja.

 

Az alap hibája ezzel még nem lett kijavítva az autónak - mivel a diagnosztika alapján - kommunikációs hiba és érzékelő problémák voltak az autóban és a KVM modulban. Vissza lett programozva a két kulcs és be lett indítva, nekem ez volt a feladatom, most már villamossági szerelő feladata a kábelek ellenőrzése (KVM és BCMI csere volt, nem oldotta meg a problémát) és a hibák javítása.

 

Mi a tanulság a leírt esetből? Hibás autót ne programozgassunk és pláne ne flash-eljünk, mert a hiba megmarad és mozgásképtelenné tehetjük. Kulcsprogramozás esetén is először hibakód olvasás és ha az immo rendszer alkotó elemeiben hibát találunk, akkor először javítás és csak utána programozás.


www.facebook.com/chiptechnology





TELEFON E-MAIL
+36-30-481-3332 Általános információk: info@motorvezerlo.hu
Ügyfélfogadás csak telefonos egyeztetést követően. Technikai információk: kmcservice@chiptech.hu

Megrendelési email: rendeles@motorvezerlo.hu