Laboratórium              Webshop           Elektronika javítás                Elektronika programozás                 Kapcsolat                             

                                       

Autó elektronikai tanfolyam kezdőknek

7.

Motorvezérlő klónozás (másolás)

Amennyiben a motorvezérlő javítása sikertelen, akkor jöhet a klónozás. A másolásnak az alábbi feltételei vannak:

1,- az eredeti ecu kiolvasható állapotban legyen

2,- a csere ecu elektronikájának teljes mértékben egyeznie kell az eredetivel (nem feltétel a szoftverszámok illetve rendelési kódok egyezése az adatlapon, nagyon sok ecu azonos, csak más márkájú autóba szerelik be, ezáltal más a szoftverszám illetve a rendelési száma. Bosch ecu esetén elegendő, ha a Bosch szám egyezik (egy példa a Bosch számra: 0 281 010 459)).

3,- a három szoftvertartalom (eeprom, flash és mikro) kiolvasása lehetséges legyen. Az eeprom tartalmazza az ecu adatait, szoftver verzió számot, indításgátló adatokat. A flash, a motor működéséhez szükséges összes adatokat tartalmazza (tuningkor ezeket az adatokat módosítják). A mikro tartalom a központi mikrokontroller működtető szoftvere, ez mondja meg a mikrokontrollernek, hogy mit csináljon, hogyan működjön.

A klónozás folyamata:

Szükséges egy BDM alapú programozó (KTAG, BDM100, stb.). Mindkét motorvezérlőről eltávolítjuk a burkolatot és amennyiben rendelkezünk BDM frame-el, akkor azzal, ha nem, akkor pedig a vezetékek bekötésével csatlakozunk az eredeti motorvezérlőhöz. Hogy melyik pontra, hova kell csatlakozni, azt mindig az adott típusú programozó eszköz használati utasításában található meg. A csatlakozás után egy „BACKUP READ” eredeti teljes kiolvasást hajtunk végre. Az én technikám az, hogy kétszer olvasom ki a motorvezérlőket és mindkétszer elmentem, majd összehasonlítom egy programmal, pl. HEXCOMP-al, és ha a két kiolvasott fájl között nincs különbség, akkor az egyiket véglegesen elmentem. Most következik a klónozandó ecu, csatlakozunk hozzá, majd az eredeti ecuból kiolvasott fájlt „BACKUP WRITE” beleírom az ecu-ba. Az írás után még elvégzek egy kiolvasást és azt újra összehasonlítom az eredeti elmentett fájllal, ha ekkor sincs különbség, akkor jó munkát végeztünk. Készen is vagyunk a klónozással.

motorvezérlő klónozás

BDM FRAME illetve a hozzá való csatlakozók. A BDM frame precíziósan csapágyazott fém vagy műanyag eszköz, amit csavarmenetes tengellyel lehet függőlegesen állítani. Ebbe az állványba tesszük a csatlakozó tüskesorokat. A tüskesorokat különböző motorvezérlőkhöz fejlesztették ki, hegyes, rugós, aranyozott érintkező tüskékeket tartalmaz, amelyek rugalmas és biztos csatlakozást biztosítanak a programozás idejére. A tüskesor szalagkábellel csatlakozik a programozó eszközhöz.


BDM frame

BDM PIN

Sajnos egyes esetekben nem ilyen egyszerű a klónozás. Az idősebb motorvezérlőkben flash és eeprom memóriák helyett egyszer írható epromokat alkalmaztak. A kiolvasással nincs probléma, de a klónozáshoz általában egy új epromot kell vásárolni (kivéve, amikor UV fénnyel törölhető ablakos epromot alkalmaznak).

Motorvezérlő klónozás

Tehát az ilyen motorvezérlő klónozásának folyamata: 1,- kiforrasztjuk az eredeti ecu epromját és programozó eszközben pl. ELNEC BEEPROG-ban kiolvassuk a tartalmát. Ha megakarjuk tartani az eredeti ecu-t, akkor visszaforrasztjuk az epromot. A csere ecu epromját kiforrasztjuk és amennyiben nem törölhető eldobjuk, erre már nincs szükség. Vásárolunk egy új epromot (nem lesz egyszerű, általában már nem kapható, elavult alkatrésznek minősül) és az eredeti ecu eprom tartalmát beleírjuk az új epromba. Visszaforrasztjuk, és ezzel készen van a flash adatok átvitele. Az indításgátló adatokat nem eepromban tárolták, hanem általában Motorola gyártmányú kontrollerben, MC68HCxxx chipben. Ezt szintén kiforrasztjuk az eredeti ecu-ból és speciális programozóban pl. Carprog, X-prog, stb kiolvassuk. Az elmentett adatokat a csere ecu azonos mikrokontrollerébe beleírjuk, majd visszaforrasztjuk, és ezzel készen vagyunk a klónozással. Amennyiben nem akarjuk megtartani az eredeti ecu-t, akkor azt is meg lehet tenni, hogy az epromot átrakjuk az eredetiből a csere ecu-ba.

A mikrokontroller cserét semmilyen esetben nem javaslom, hiszen lehetséges, hogy azzal van probléma. Sokan úgy klónoznak ecu-t (általában azokat a típusokat, amelyek egyébként nem klónozhatóak, mert nem olvasható ki a mikro tartalom), hogy az eredeti ecu-ban lévő központi mikrokontrollert átrakják a csere ecu-ba. És mi van, ha pont a kontroller a hibás? A jó csere ecu-ból csinálunk egy rosszat.

A motorvezérlők programozásával kapcsolatban én úgy tartom, hogy minden esetben ragaszkodjunk a BDM alapú programozáshoz. Ez munkaigényesebb, mivel ki kell szerelni az autóból, szét kell szedni a motorvezérlőt, vissza kell ragasztani stb., de sokkal biztonságosabb. Diagnosztikai porton keresztül nem lehet teljes kiolvasást végrehajtani. Amennyiben a diagnosztikai porton keresztül olvassuk és írjuk a vezérlőt, probléma esetén akár a kukába is dobhatjuk, sokkal rizikósabb. Ha BDM alapon írjuk a vezérlőt, akár megszakadt kommunikáció esetén is újra tudjuk kezdeni az írást, OBD porton keresztül ez nem lehetséges. A fiatalabb autók esetén pedig bontóban sem elérhető a vezérlő, tehát újat kell vásárolni a rontott helyett, ami akár 300.000,-Ft-os kiadást is jelenthet. Ha OBD porton keresztül olvasunk ki egy vezérlőt, akkor azt a tartalmat nem tudjuk BDM alapon visszaírni, tehát ez a lehetőség is kilőve abban az esetben, ha valami probléma van. Folyamatosan fejlődik a tuning technológia, jelenleg is használható az obd port hibátlan programozásra, de teljes kiolvasást/írást semmiképpen nem lehet megvalósítani OBD porton keresztül. Ez pedig a klónozás alapfeltétele. Az autó gyártók is próbálják megnehezíteni a tuningosok munkáját, jelszavas bejelentkezéseket, tuning elleni védelmet építenek be a motorvezérlőkbe. Sok esetben programozás előtt ezeket a védelmeket kell először eltávolítani. Ezekre az információkra egy későbbi anyagban, a motorvezérlő programozásban visszatérek.

Visszatérve a klónozásra, abban az esetben, ha az ecu adattábláján lévő szoftver szám is megegyezik, akkor elegendő csak az eeprom tartalom átmásolása. A mikro és flash adatok másolásától el lehet tekinteni, bár a flash adatok esetén nem lehet tudni, hogy még az eredeti flash, esetleg tuningolt vagy frissített tartalom van-e a vezérlőben. Tehát ha tökéletes munkát akarunk végezni, célszerű ebben az esetben is mindhárom szoftvertartalmat másolni. Természetesen akár az is előfordulhat, hogy az eredeti ecu-ban lévő szoftver (flash tartalom) hibás és ez okozza az autó hibás működését (pl. rosszul tuningolt szoftver). Amennyiben ezt másoljuk, akkor a klónozott motorvezérlővel is hibásan fog működni az autó.

 



 
 2018 Sikora József EV